Trhové prostredie prináša radikálne zmeny aj vo filozofii vzdelávania, ktoré sa odrážajú v nových požiadavkách na obsah, rozsah, formy a efektivitu vzdelávania, vrátane návratnosti vynaložených nákladov.
Dosiahnutie týchto atribútov umožňujú predovšetkým nové formy vzdelávania, ktoré využívajú informačné a komunikačné technológie čím sa mení proces výroby, organizácie, riadenia a distribúcie vzdelávania. Čoraz častejšie sa okrem tradičných foriem vzdelávania stretávame s on-line vzdelávaním.
Výhody elektronického vzdelávania:
- použitie elektronických médií vo vzdelávaní znižuje dobu štúdia o 30 až 50 % so súčasným nárastom vedomostnej úrovne o 35 až 65 % oproti klasickým formám vzdelávania
- ľahší prístup ku vzdelávaniu a k obsahu vzdelávania
- časovo neobmedzená možnosť štúdia (24 hod. denne, 7 dní v týždni)
- individuálne určovanie miesta a času štúdia
- zväčšenie objemu zapamätanej látky
- možnosť štandardizovania vzdelávania
- včasné poskytovanie aktuálnych informácií
- možnosť rýchlej aktualizácie obsahu vzdelávania
- zvýšenie motivácie a sebamotivácie účastníkov plnením čiastkových cieľov, možnosťou sledovať svoj pokrok a testovať svoje vedomosti okamžitým využitím získaných poznatkov v praxi
- počet účastníkov nie je limitovaný